Biodata Sandford Fleming Penemu Standar Waktu Universal atau Zona Waktu

Biodata Sandford Fleming Penemu Standar Waktu Universal atau Zona Waktu

Hai sobat biodata, kali ini kami akan bagikan biodata Sandford Fleming seorang penemu standar waktu universal atau zona waktu. Penasaran ingin tahu tentang penemu standar waktu universal atau zona waktu, simak penjelasannya berikut ini.

Sandford Fleming adalah seorang jurutera, penemu, pelukis rancangan dan rektor universiti Scotland yang terkenal sebagai penemu zona waktu. Fleming juga membantu pertumbuhan beberapa institusi pendidikan di Kanada.

Ayah Fleming adalah seorang tukang kayu bernama Andrew Greg Fleming, dan ibunya bernama Elizabeth Arnold. Fleming mempunyai saudara lelaki bernama David Fleming. Di Peterborough, Fleming bertemu keluarga calon isterinya Ann Jean Hall pada tahun 1845.

Sandford Fleming melakukan penelitian pertamanya di Kennoway dan Kirkcaldy. Pada usia 14 tahun, dia adalah seorang pelajar juru ukur dan jurutera Scotland terkenal John Sang. Dia lalu berhijrah ke Kanada pada tahun 1845.

Keluarga Fleming pada awalnya tiba di Peterborough dan di sana Fleming bertemu dengan juruukur, Richard Birdsall, yang mengupahnya untuk bekerja untuknya.

Penemuan zona waktu

Sebelum penemuan Fleming, orang-orang dipandu oleh matahari untuk mengetahui waktu, dengan mempertimbangkan bahawa sudah pukul 12:00 tengah hari ketika matahari berada di puncaknya.

Saat Fleming datang ketika ia kehilangan kereta api di Ireland pada tahun 1876, kerana tiket yang dicetak tidak menyatakan sama ada waktunya pagi atau petang. Apa yang Fleming buat adalah zona waktu, 24 zona di mana seluruh Bumi sesuai jam sama ada di timur atau barat.

Baca Juga :  Biodata Abdul Malik Karim Amrullah (Buya Hamka)

Didefinisikan berkaitan dengan Waktu Universal Terpadu (UTC) dan berpusat pada meridian Greenwich. Oleh sebab itu, apabila pergi ke timur dan pergi dari satu zona ke zona yang lain, satu jam ditambah, dan sebaliknya, ke arah barat, satu jam dikurangkan.

Pada tahun 1879 Fleming berencana untuk membuat jadwal dan dengan demikian menyatukan sistem untuk mengetahui waktu yang tepat di mana-mana bagian planet ini. 24 zona itu dibatasi oleh meridian yang berjalan dari utara ke selatan. Berawal dari Greenwich di England ke Timur akan menambah satu jam di setiap zona.

Pada tahun yang sama, pada pertemuan Institut Kanada, Fleming mengusulkan agar zona waktu digunakan secara lokal, walaupun bergantung pada waktu dunia tunggal, yang disebutnya sebagai Cosmic Time.

Dalam Persidangan Meridian Antarabangsa tahun 1884, versi yang berlainan dari Waktu itu diterima, tetapi mereka tidak mau menerima zon tersebut, yang menegaskan bahawa ini sudah menjadi kesepakatan yang lebih bersifat paten. Tidak sampai tahun 1929 semua negara menerima zona waktu.

Sebagai saintis dan jurutera, Fleming juga meluangkan waktu untuk menulis berbagai artikel dan buku, antaranya  Penciptaan keretapi (1847), Kereta api ke Pasifik melalui wilayah Britain (1858), The Intercolonial (1876), England dan Kanada: musim panas antara Old dan New Westminster (1884), dan Kabel Imperial Kanada dan Britain (1900).

Fleming juga merupakan ahli dan penggagas Syarikat Pembuatan Kapas Nova Scotia di Halifax. Fleming adalah Naib Presiden Persatuan Hortikultur Ottawa dan Presiden Rideau Curling Club. Pada tahun 1897 Fleming diketuai oleh Ratu Victoria.

Kematian 

Fleming bekerjasama dengan George Grant pada tahun 1883. Walaupun kerjasama ini berumur pendek, pada tahun 1906 Fleming mendirikan versi yang lebih modern di Winnipeg dan Sir Sandford Fleming menjadi Presiden pertama dan Presiden Kehormat.

Baca Juga :  Biodata Siti Hartinah, Istri Presiden Kedua Indonesia

Fleming menghabiskan tahun-tahun terakhirnya ketika bersama di kediamannya di Halifax. Pada tahap ini dalam hidupnya, Fleming juga merupakan pemimpin awam Gereja Presbyterian Kanada, mengajar beberapa kali, dan menulis mengenai isu-isu politik.

Sandford Fleming meninggal pada tahun 1915 dan dikebumikan di Ottawa, di Tanah Perkuburan Beechwood.

Penutup

Itulah biodata Sandford Fleming seorang penemu standar waktu universal atau zona waktu. Semoga bisa menambah pengetahuan dan bermanfaat bagi sobat biodata sekalian.

sumber : wikipedia.org